Spis treści
Reklamy. Ziemia obiecana, kraina marzeń gdzie leady spływają rzekami, lajki sypią się jak złoty deszcz, a zaangażowanie fanów rozsadza naszą skrzynkę powiadomień. Przynajmniej tak to wygląda z perspektywy marketingowców i ludzi tworzących reklamy. Na przeszkodzie stoi jednak.. nieskonfigurowane konto reklamowe. No i kilka innych mniejszych problemów.
O tym jak skuteczne mogą być reklamy mówiłem zarówno w pierwszym wpisie jak i moim darmowym e-booku 21 sposobów.
I owszem, jeśli reklama zostanie dobrze poprowadzona, przeprowadzisz testy, znajdziesz grupy docelowe, zapamiętasz kilka zasad to płatne reklamy Facebook mogą znacząco przyczynić się do rozwoju Twojego biznesu.
No właśnie – jeśli.
Kwestią samych reklam zajmę się w osobnym poście, bo temat reklam jest szeroki jak morze i to jak ustawiać dobre reklamy, na kogo je targetować, jak testować wymaga minimum kilkunastu osobnych artykułów. A może i kursu video lub dwóch.
Dziś zajmiemy się dwiema kwestiami:
Jak poprawnie ustawić konto reklamowe żeby wszystko dobrze się naliczało i można było promować swoje posty.
Oraz
Dlaczego agent ubezpieczeniowy może mieć problem z wrzucaniem faktur reklamowych od Facebooka w koszty.
Znowu forma obrazkowa żeby każdy mógł robić w swoim tempie, a w przyszłości na pewno zostanie zaaktualizowana o poradnik video.
Po co agentowi reklamy?
Jeśli posiadasz swój fanpage, pewnie nie raz nie dwa zauważyłeś powiadomienia o możliwości promowania posta. Ten post dociera do 90%, możesz dotrzeć do x osób i wiele innych. Facebook to biznes i bardzo chciałby żebyś wydał u niego pieniądze.
Na duży plus reklam Facebooka przemawia ogrom możliwości i stosunkowo niewielka cena żeby dotrzeć do ludzi. Minusem dla reklam w branży ubezpieczeniowej jest bardzo ciężka możliwość mierzenia skuteczności. Jeśli sprzedajesz buty to jest łatwe – puszczasz reklamę, Facebook sam liczy ile było zakupów ile zwrotu z inwestycji ile każda złotówka przyniosła zysku. A w ubezpieczeniach? Nie wiesz na co będzie chętny klient końcowy (chyba, że reklamujesz jedno konkretne ubezpieczenie), nie wiesz jaka będzie skadka, nie wiesz czy sukces to grupa otwarta za 50zł/msc czy pakiet za 5000, a może to i to? Branża ubezpieczeniowa jest bardzo specyficzna pod tym względem.
Pomysł na reklamy, testowanie i cała zabawa w kampanie reklamowe musi się zacząć jednak od jednego – od konfiguracji konta reklamowego.
Konto reklamowe
Mając konto na Facebooku z automatu posiadasz swoje prywatne konto reklamowe. Możesz mieć tylko jedno konto reklamowe tzw. OSOBISTE i do trzech kont firmowych. Do Twoich celów wystarczy osobiste konto reklamowe natomiast warto założyć konta firmowe. Jeśli z jakiegoś powodu nasze konto osobiste zostanie zablokowane (np. nie spodoba się coś Facebookowi) to wtedy możemy publikować reklamy dalej z konta firmowego.
Ja osobiście korzystam wyłącznie z konta firmowego – jeśli już dostaniesz blokadę na konto osobiste to NIE będziesz mogła/mógł założyć konta firmowego. O zakładaniu konta firmowego i jego wykorzystaniu oraz połączeniu ze stroną również będzie w kolejnym artykule – nie chciałbym żeby post dotyczył wszystkiego i niczego.
Jak dostać się do konta reklamowego
Żeby dostać się do konta reklamowego masz kilka opcji:
- Możesz wpisać w wyszukiwarkę link: https://www.facebook.com/business/tools/ads-manager i po pojawieniu się okienka kliknąć Przejdź do managera reklam.
2. Możesz w polu „Szukaj na Facebooku” wpisać ads manager i kliknąć na strzałkę.
3. Możesz również rozwinąć pole po lewej stronie i wybrać reklamy.
W pierwszych dwóch przypadkach prawdopodobnie otrzymasz taki widok:
Wtedy wystarczy, że klikniesz swoje imię i nazwisko i przejdziesz do tego samego widoku, który daje nam opcja trzecia czyli..
Co to jest?!
Wygląda strasznie prawda? Na pierwszy rzut oka masa opcji, mnóstwo dziwnych przycisków i nigdzie nie widać co klikać. W oczy rzuca się duże Utwórz. To tym przyciskiem w przyszłości będziesz komponować bardziej skomplikowane reklamy – nie martw się wszystko wyjaśnię w swoim czasie. Dziś zajmiemy się konfiguracją.
Konfiguracja konta reklamowego
Żeby dostać się do ustawień kliknij zębatkę w lewym dolnym rogu.
Wyskoczy kolejny przerażający ekran, na którym na szczęście musisz wykonać tylko kilka czynności. Jesteś coraz bliżej wypuszczenia swojej własnej reklamy!
Przejdziemy teraz po kolei wszystkie elementy i powiem Ci jak ustawić je tak, żeby było dobrze.
1. Identyfikator
To Twój unikalny numer, który w zasadzie nie jest Ci do niczego potrzebny jedynie jeśli będziesz współpracować z agencją reklamową – wtedy mogą chcieć dostępu do Twojego konta żeby puszczać z niego reklamy. Taki model jest najczęstszy ale wymaga również rozliczania reklam przez agenta co jest zdecydowanie problemem ale o tym później.
2. Nazwa konta reklamowego
Możesz nadać dowolną nazwę dla swojego konta reklamowego – służy ona jedynie ułatwieniu rozpoznania. Jeśli założysz 1 konto osobiste i 2 firmowe, to lepiej się zapamięta do wyboru niż ciąg cyferek.
3. Strefa czasowa
Oczywiście interesuje nas wyłącznie Warszawa – sam kiedyś popełniłem błąd i puszczałem reklamy w strefie czasowej USA, kiedy u nas wszyscy smacznie spali….
Może się zdarzyć sytuacja, że jeśli zmienisz z Los Angeles na Warszawa, Facebook zapyta Cię czy stworzyć nowe konto reklamowe, a stare zdezaktywować. Nic się nie stresuj i po prostu potwierdzaj, a na koniec odśwież stronę. Nowe konto będziesz uzupełniać tak samo, a stare po prostu będzie nieaktywne.
4. Waluta
W tej walucie będziemy się rozliczać, najlepiej wybrać PLN.
5. Cel reklamy
Wybór celu reklamy ma dwa skutki: jeśli wybierzemy że NIE kupujemy reklam do celów biznesowych to do ceny zostanie doliczony automatycznie VAT (zamiast 100 zapłacimy 123 zł) i jesteśmy końcowym konsumentem. Stracimy też możliwość wpisania danych do faktury.
Oczywistym jest, że kupujemy reklamy w celach biznesowych i tu pojawia się problem, ponieważ ten VAT będziemy musieli rozliczyć sami. A jak wiadomo, biznes ubezpieczeniowy jest zwolniony z VAT. Jeśli ktoś ma rozszerzoną działalność i jest na VAT to ma problem z głowy – faktura do księgowego i spokój. Natomiast agent niezarejestrowany w VAT staje przed poważnym problemem, o którym opowiem w kolejnych akapitach.
6. Nazwa firmy mówi sama za siebie – wpisujesz swoją nazwę firmy
7. Adres firmy również nie daje pola do popisu – wpisz swój adres, który chcesz żeby widniał na fakturach.
8. Przy tym punkcie wpisujesz NIP swojej firmy.
9.Tutaj zostaw opcję, że nie reprezentujesz agencji, w końcu chcesz puszczać reklamy we własnym zakresie.
Gdy już wpiszesz wszystkie potrzebne dane kliknij „Zapisz zmiany”.
Zostało nam ostatnie ustawienie do wyboru mianowicie płatności.
Najedź myszką na lewy pasek tak żeby się rozwinął i kliknij ustawienia płatności:
Na tym ekranie możesz wybrać w jaki sposób chcesz płacić za reklamy, co jaki czas (możesz płacić np. co miesiąc, a możesz tez płacić przykładowo co 100 zł wydane), podejrzeć swoje wydatki i pobrać potwierdzenia płatności. Rachunki będziesz otrzymywać również na mejla w postaci faktur od Facebooka.
Facebook pozwala na kilka metod płatności, sama/sam musisz wybrać, która jest dla Ciebie najwygodniejsza. Dla mnie zdecydowanie najłatwiej było podłączyć kartę debetową i nie martwić się – jeśli nawet na koncie zabraknie środków, Facebook po prostu wstrzyma wyświetlanie reklam do czasu uzupełnienia należności. Kwestia bezpieczeństwa jest indywidualna – jeśli nie chcesz podawać danych do karty Facebookowi, to wybierz inne opcje płatności np. doładowanie środków.
Brawo!
To w zasadzie wszystkie ustawienia potrzebne żeby skonfigurować podstawowe konto reklamowe. Możesz już puścić pierwsze reklamy i budować zasięgi.
Inne sposoby włączenia reklam
Manager reklam to jedno z najważniejszych narzędzi jeśli bardzo poważnie myślisz o puszczaniu reklam, testowaniu i odpowiednim wybieraniu grup odbiorców. Natomiast zdaję sobie sprawę, że nie każdy ma chęć czy czas żeby bawić się w milion ustawień. Do reklam możesz się dostać w kilka innych sposobów i na początek wystarczą te proste:
Centrum reklam na fanpage
Wchodząc na swój fanpage na pewno zauważysz kilka dużych niebieskich przycisków PROMUJ. Wchodząc w ten przycisk otwierasz mini centrum zarządzania reklam, skąd możesz puszczać swoje pierwsze reklamy.
Masz kilka celi do wyboru, którymi możesz ustalić co dana reklama ma robić.
- Pozyskaj więcej kontaktów – za jej pomocą stworzysz formularz, którym możesz zbierać podstawowe dane osobowe już przez Facebooka.
- Promuj post – możesz wybrać posty ze swojego fanpage i promować je.
- Otrzymuj więcej wiadomości – stwórz kreację reklamową, która sprawi, że obserwujący będą chcieli do Ciebie napisać i zapytać o dany temat.
- Promuj Twoją stronę – służy budowaniu zasięgów i zbieraniu nowych obserwatorów.
- Zwiększ liczbę odwiedzin w witrynie – podajesz link (np. link z bezpieczny.pl czy Twojej strony), na który chcesz żeby ludzie widzący reklamę wchodzili.
Gdy wejdziesz w jakiś cel, w prawym górnym rogu widzisz, że masz wybrane swoje konto reklamowe. Możesz przełączać się między kontami reklamowymi np. firmowe/prywatne w zależności od tego, z którego konta chcesz mieć reklamę i płatność.
Na samym dole zobaczysz metodę płatności, powinna być dokładnie taka sama jaką ustawialiśmy na wcześniejszym etapie konfigurowania.
Promowanie pojedynczego posta
Gdy napiszesz post, masz również możliwość wypromowania tylko tego jednego posta.
Po kliknięciu Promuj post przejdziesz od razu do ustawień reklamy – cel jest jasno wyrażony. Możesz natomiast ustawić różne wezwania do akcji dla osób obserwujących i sporo pozmieniać wybierając odpowiednich odbiorców.
Dobrym pomysłem jest promowanie postów, które zbierają zaangażowanie tzw. mikrostawkami czyli minimalnymi dziennymi budżetami żeby rozpromować markę.
Jak to jest z tym rozliczaniem?
W idealnym świecie płacisz za reklamę rachunek z naliczonym VAT, wrzucasz reklamę w koszty i masz spokój. Tak samo powinno być z Facebookiem prawda?
Otóż nie.
W przypadku Facebooka sprawa jest nieco skomplikowana. Dostępne są dwa scenariusze:
Otrzymasz fakturę od Facebook Poland Sp. z o.o. z naliczonym już VAT i możesz spokojnie zaksięgować fakturę do kosztów.
Może być jednak „czarny scenariusz” czyli faktura otrzymana od Facebook Ireland Limited. W takim przypadku wyliczenie oraz odprowadzenie należnego VAT spoczywa na… TOBIE. Taka faktura jest traktowana jako transakcja wewnątrzwspólnotowa i import usług. A w tym celu musisz się zarejestrować jako podatnik VAT-UE. Wprowadza to nie tylko dodatkowe obowiązki ale często też wyższe koszty księgowe. Musisz wystawić odpowiednią fakturę wenętrzną, wyliczyć podatek VAT (23% dla reklam przy czym kwota VAT należnego stanowi jednocześnie VAT naliczony i w odpowiednim momencie zapłacić ten podatek.
Co więcej, spoczywa na Tobie obowiązek zapłacenia podatku dochodowego w wysokości 20% od wydatków poniesionych na promocję. Zapłaty tego podatku można uniknąć posiadając certyfikat rezydencji podatkowej Facebooka, który można znaleźć w wielu wersjach w internecie nie zwalnia to jednak nas z obowiązku sprawozdawczego i wysłania deklaracji IFT-2R zarówno do urzędu skarbowego jak i Facebooka. Obowiązku tego trzeba dopełnić do końca marca w roku następującym po roku podatkowym, w którym się reklamowaliśmy.
W tym momencie decyzja czy i jak rozliczać reklamy Facebooka jest wyłącznie Twoja. Opcji masz kilka:
- Nie reklamować się w ogóle, ale zakładam, że jednak chcesz dotrzeć do nowych klientów.
- Poprosić znajomego przedsiębiorcę podatnika VAT o puszczanie reklam z jego konta reklamowego.
- Zarejestrowanie się jako podatnik VAT jeśli planujesz wydać spore fundusze na reklamy.
- Wynajęcie agencji social media co będzie polegało na tym samym co punkt 2, a Ty otrzymasz fakturę, którą wrzucisz w koszty.
- Długa rozmowa z księgowym co i jak.
To by było na tyle w kwestii konfiguracji konta reklamowego i problemu rozliczania.
Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci odpalić pierwsze reklamy na Facebooku i również nakieruje Cie w kwestii rozliczeń.
Jeśli będziesz mieć jakiś problem możesz śmiało napisać na przemek@agentwsieci.pl, a ja z przyjemnością Ci pomogę, niezależnie czy to będzie dodatkowe pytanie czy prośba o pomoc z kontem reklamowym.
Do usłyszenia!