Jak zdobywać opinie w Internecie i mediach społecznościowych?

„Jeśli jesteś zadowolona/-y z naszych usług prosimy o wystawienie opinii!”

„Jak podoba ci się twoje zamówienie? Prosimy o opinie!”

„Twoja opinia jest dla nas ważna. Prosimy o poświęcenie 5 minut na…”

Znasz to?

Na pewno, bo takie prośby towarzyszą praktycznie każdemu zamówieniu lub usłudze, które znajdziesz w Internecie. Nic dziwnego, ponieważ opinie są „złotem Internetu” i to właśnie na ich podstawie klienci często podejmują decyzje zakupowe.

W przypadku np. butów sprawa jest prosta. Nie kupisz takich, na które ludzie narzekają i wystawiają negatywne opinie o ich wyglądzie czy trwałości. Na pewno szybciej wybierzesz te buty, które mają same 5 gwiazdkowe oceny.

A jak to jest w branży ubezpieczeniowej? Sprawdźmy!

Dlaczego opinie są takie ważne dla agenta?

Google Moja Firma, Oferteo, Facebook, wizytówki NAP – praktycznie każdy portal gdzie chcesz reklamować swój biznes ma swój system oceniania. Śmiem twierdzić, że w dzisiejszych czasach opinie internetowe są równie ważne co polecenia od klientów.

Z jednej strony coraz częściej społeczeństwo szuka na swoje problemy odpowiedzi w Google. Klient wpisuje „tanie OC Toruń” i na 90% wybierze jedną z agencji, która wyświetla się na pierwszych wynikach lub na mapce i ma sporo pozytywnych ocen.

Z drugiej strony mamy polecenia. Masz swoich klientów, którzy cię polecają, osoba wyszukuje twoje imię i nazwisko lub firmę w Google i szuka o tobie informacji. To ten moment, który może zdecydować, że wybierze właśnie ciebie.

Opinie to ważna część marki osobistej, o której możesz przeczytać w jednym z moich artykułów dla Gazety Ubezpieczeniowej.

Jak skutecznie prosić o opinie klientów ubezpieczeniowych?

Nie zaskoczę cię. Dokładnie tak samo jak o polecenia czy rekomendacje! Wystarczy po spisanej polisie wysłać odpowiednią prośbę do klienta z linkiem. Warto od razu zaznaczyć ile to zajmie (jak najkrócej), dlaczego o to prosisz oraz podziękować.

Oczywiście nie każdy klient wystawi taką opinię, z różnych powodów. Niektórym nie będzie się chciało, część zwyczajnie zignoruje temat lub zapomni. Nie nękaj klienta (znajomego, członka rodziny) co godzinę. Wystarczy jedna prośba mejlowa lub na messenger i ewentualne przypomnienie się po kilku dniach. Jeśli po tym czasie nie otrzymasz opinii to lepiej sobie nie szkodzić kolejnymi przypomnieniami. Zawsze możesz zapytać o to przy okazji kolejnego ubezpieczenia lub odnowienia!

Nie wstydź się poprosić rodziny lub znajomych o pomoc i o wystawienie opinii! Internet tego nie rozróżni, a najważniejsze to nie zasypać portali opiniami ze sztucznych kont.

To gdzie warto zbierać opinie?

Tutaj muszę cię trochę zahamować. Nie warto zbierać i prosić o opinie wszędzie. Portal portalowi nierówny i czasem możesz sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc. Dlatego przygotowałem kilka najbardziej popularnych narzędzi oraz informację o nich.

Opinie w Google Moja Firma

Według mnie to najważniejsze miejsce do zbierania opinii. Opinie na GMF nie tylko zwiększają twoją wiarygodność ale również dają ci wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania – zwłaszcza lokalnych.

Opinie na Google Moja Firma najprościej zbierzesz przez formularz, który znajdziesz w ustawieniach swojej wizytówki.

Dużo pozytywnych opinii (i trochę czasu) mogą sprawić, że twoja wizytówka będzie pierwsza na mapie, a co za tym idzie będzie wyświetlała się większej ilości klientów.

opinie w google moja firma
W Google Moja Firma na pozycję wpływają: czas, opinie i dobre opisy

Google Moja Firma to jedno z najważniejszych źródeł pozyskiwania klientów organicznie i bez zaagnażowania, a więcej o tym przeczytasz tutaj.

Pamiętaj – wizytówka Google jest darmowa i wszelkie telefony z „super ofertami 1 miejsca’ lub groźby usunięcia twojej wizytówki to zwykłe oszustwo.

Opinie na fanpage na Facebooku

System wystawiania opinii na fanpage’ach zmienia się jak pory roku. Facebook lubi testować nowe rzeczy i zmieniać systemy bez ostrzeżenia, dlatego uważam, że nie warto zbierać opinii na Facebooku.

Zanim się oburzysz zobacz na to z tej perspektywy: co jeśli twoje ciężko zbierane opinie znikną z dnia na dzień? A co jeśli tylko POZYTYWNE opinie znikną? Lub trafisz w sidła botów i otrzymasz tysiąc negatywów w jeden dzień, a suport będzie cię ignorował?

To wszystko to realne przypadki, które przydarzyły się osobom, z którymi współpracuję lub współpracowałem. Odkręcanie tego nie było warte wysiłku. Opinie na Facebooku jedynie „ładnie wyglądają” i więcej z nich problemu niż pożytku. Ale to oczywiście tylko moje zdanie!

Opinie w Oferteo

Nawet jeśli nie zamierzasz wykorzystać Oferteo do kupowania leadów i aktywnego szukania klientów możesz wykorzystać wysokie pozycjonowanie tego portalu i pojawiać się na pierwszych wynikach w Google – zwłaszcza lokalnie.

Ciekawy mechanizm Oferteo to „najlepsi z roku XXXX”. Wystarczy kilka opinii i nie tylko zyskasz ładnie wyglądający certyfikat ale też wyświetlisz się wysoko w wyszukiwarce Oferteo. Do tego jeśli masz swoją stroną internetową możesz na niej zamieścić specjalną sekcję gdzie na żywo będą wyskakiwać nowe opinie z Oferteo. Zdecydowanie zwiększa to twoją wiarygodność w oczach potencjalnego klienta.

Opinie oferteo
Jeśli uzyskasz sporo opinii na Oferteo otrzymasz taki „certyfikat” który możesz dodać na swoją stronę.

Wizytówki NAP

Wizytówki NAP mimo, że mają system opinii nie są wyświetlane na tyle wysoko żeby opłacało się prosić o opinie na każdej jednej wizytówce. Zamęczysz tym swojego klienta. Jeśli jakaś opinia wpadnie – super, ale lepiej skupić się na ważniejszych portalach.

O wizytówkach NAP możesz przeczytać więcej w tym artykule.

Wniosek

Jeśli chcesz skupić się na jednym miejscu do zbierania opinii to wybór nasuwa się sam:

Najwięcej korzyści da ci duża ilość gwiazdek na Google Moja Firma.

Jak radzić sobie z negatywnymi opiniami?

Jak wszędzie czasem zdarzają się niezadowoleni klienci. Jeśli spotka cię taka sytuacja pamiętaj o jednej zasadzie – NIGDY NIE KŁÓĆ SIĘ PUBLICZNIE Z KLIENTEM. Nie ma sensu. Niesmak (i screeny) pozostaną, a ty nie zyskasz przez to nic.

W przypadku Google Moja Firma niestety nie usuniesz negatywnych opinii nawet jeśli są niesłuszne. Jedyne co możesz zrobić to odpowiedzieć ponieważ dobrze przemyślana, mądra odpowiedź może dać ci więcej korzyści niż usunięcie opinii. Niejednokrotnie po dobrej „ripoście” negatywna opinia znikała lub… inni klienci stawali w obronie!

Facebook również nie pozwala na usuwanie opinii, możesz jednak schować zakładkę recenzje. Obecnie system ocen na Facebooku jest trochę chaotyczny i część to rekomendacje, część to oceny. Możesz natomiast oczywiście odpowiedzieć na negatywną opinię.

To samo dotyczy Oferteo.

Na wizytówkach NAP wszystko zależy od tego jaka to wizytówka.

Podsumowanie

Zbieranie opinii w Internecie powinno towarzyszyć ci od samego początku budowania marki osobistej. Niezależnie jakie działania prowadzisz uważam, że w dzisiejszych czasach wizytówka Google to MUS i powinna stanowić trzon twojego „zbieractwa opinii”.

Jeśli jednak chcesz to możesz zaangażować się bardziej i świecić ocenami 5/5 wszędzie gdzie się da!

Niech opinie zagoszczą w twojej pracy na równi z pozyskiwaniem rekomendacji i z czasem przyniesie to wymierny efekt w postaci klientów szukających CIEBIE!

Potrzebujesz pomocy w swoich działaniach marketingowych?

Skorzystaj z audytu video lub konsultacji i zdobywaj więcej klientów za pomocą Internetu i mediów społecznościowych!

Scroll to Top