Jak sprzedawać ubezpieczenia za pomocą wideo

Czy to już reklama?

Wszyscy znamy to uczucie. Oglądasz swój ulubiony film, napięcie rośnie, główny bohater ma zaraz zrobić coś przełomowego i… wyskakuje reklama. Najczęściej długa. Dłuższa niż sam film.

Nie wiem jak Ty ale ja nienawidzę tego uczucia, dlatego bardzo rzadko oglądam telewizję.

Na szczęście wideo w Internecie oraz mediach społecznościowych, z którego pomocą będziemy budować naszą markę znacząco się różni od męczących i powtarzających się reklam.

Niezmiennie odkąd powstały platformy przechowujące nagrania oraz różne portale społecznościowe nagrania rządzą publicznością. Za pomocą nagrań możesz przekazać wszystko, czy to zaplanowanie czy spontanicznie. Dowiedziono również, że ludzie chętniej obejrzą, krótki film niż przeczytają to co jest pod grafiką.

Jak myślisz – dlaczego większość olbrzymich marek modowych ma zwykle zamieszczone krótkie filmiki, w których modelka/model nosi ich ubrania? Bo to przyciąga uwagę o wiele bardziej niż zdjęcie.

Widzimy to co nosi, jak materiał leży na danej osobie, a jeśli wideo jest ładnie nakręcone – jest w naszych oczach dużo atrakcyjniejsze i chętniej podejmiemy decyzję zakupową.

Oczywiście ciężko pokazać jak wygląda na Tobie ubezpieczenie, a już zdecydowanie nie polecam pokazywania za pomocą wideo jak działa np. trwały uszczerbek. Ale nagrania wideo na pewno mogą pomóc zbudować Twoją markę, sprzedawać więcej ubezpieczeń i zbudować zaufanie.

Jak zacząć? Ano najlepiej od… rodzajów nagrań.

Jakie rodzaje wideo pomogą Ci sprzedawać ubezpieczenia?

Wyróżnia się kilka różnych rodzajów wideo, które możesz wrzucać w Internet oraz media społecznościowe. Są one bardzo podobne, mają jedynie małe różnice, które opierają się o czas, długość promocji, jakość nagrania, tematy rozmów i kilka innych szczegółów.

Vlog

Vlog czyli wideo-blog. Zasada jest bardzo podobna co do pisania artykułów na bloga tylko oczywiście zamiast pisać – opowiadasz coś przed kamerą. Zazwyczaj są to trochę dłuższe nagrania, w których wyjaśniasz jakieś zagadnienie związane ze swoją działalnością, życiem, pracą w biurze, przygodami lub po prostu rozmawiasz na jakiś temat. Bardzo popularne są przykładowo vlogi podróżnicze lub kulinarne.

Vlogi wyróżnia zwykle w miarę zaplanowana treść, tzn. już przed nagrywaniem wiesz o czym chcesz mówić, można przygotować materiały, czasem nawet skrypt. Takie nagranie zostaje umieszczone na wybranej przez Ciebie platformie i istnieje tam dopóki go nie usuniesz. Takie rozróżnienie też jest ważne, bo niektóre rodzaje nagrań znikają np. po 24h.

Nie ma ustalonych zasad co do tworzenia vlogów, musisz bardziej patrzeć od strony klienta. Czy ktoś będzie chciał słuchać czytanego przez godzinę OWU? Zapewne znajdą się i tacy ale jednak zastanów się jaki temat i jakie nagranie może być dla Ciebie atrakcyjne, a potem spróbuj przełożyć to na perspektywę potencjalnego klienta.

Webinar

Nazywany „szkoleniem online” jest to zaplanowana transmisja na żywo, podczas której przedstawiasz jakiś założony temat uczestnikom. Trwa najczęściej od godziny do dwóch, bo więcej mogłoby zmęczyć zarówno Ciebie jak i uczestników. Biorąc pod uwagę, że jest to jednak na żywo, to często może się przedłużyć, zwłaszcza podczas serii pytań i odpowiedzi od uczestników – ale to chyba dobry znak, że widzowie są zainteresowani prawda?

Format takiej transmisji zależy od prowadzącego ale częstą formą jest widok na lektora np. z kamery oraz rzut na ekran, na którym jest coś pokazywane. W naszym przypadku mogłoby to być przykładowo OWU, prezentacja ubezpieczeniowa lub warianty produktów, o których mówimy podczas webinaru.

Webinar jest świetną metodą promocji Twoich produktów. Założmy, że zrobisz webinar na temat ubezpieczenia turystycznego. Opowiesz o OWU, najczęstszych błędach, odpowiesz na pytania, a na koniec… przedstawisz swoją ofertę. Nie wiem jak Ty ale ja bym kupił takie ubezpieczenie od osoby, która się zna i rozwiała moje wątpliwości na żywo.

Potraktuj to jako spotkanie z klientem tylko… setką, dwoma, trzema czy ile widzów uda Ci się zebrać.

Live

Podobny do webinaru ale najczęściej nieplanowany i spontaniczny. Ot jadąc autem postanowisz pomówić do kamery na temat sensowności ubezpieczeń szyb lub w biurze między klientami nagrasz krótkie video o historii klienta.

Jeśli jesteś w chociaż jednej grupie sprzedażowej na Facebooku typu „miasto – sprzedam oddam” to na pewno były tam transmisje live ze „sklepów” i sprzedaż na żywo.

Stories

Użyłem tego słowa, bo jest ono wykorzystywane zarówno na Facebooku i na Instagramie natomiast najprościej byłoby to przetłumaczyć jako krótkie historyjki. Na tych dwóch platformach, masz możliwość nagrania krótkich przemyśleń, które razem mogą się złożyć w całkiem długą historię.

Takie wideo trwa kilkanaście sekund ale możesz ich nagrać wiele pod rząd i składają się w jedną całość. Przygotowaniem raczej przypominają „live”, bo na stories przedstawia się coś bieżącego, reaguje na jakieś wydarzenia ewentualnie promuje krótki produkt.

Animacja

Krótka kolorowa animacja, która w zabawny lub ciekawy sposób przedstawi Ciebie, fakty o Twojej pracy lub produkt, który sprzedajesz. Stworzenie takiego czegoś wymaga jednak trochę umiejętności lub wykorzystania jednego z darmowych narzędzi do tworzenia takich animacji.

Rodzaje wideo mamy już za sobą. Są to „główne” kategorie, bo na pewno istnieje wiele odmian natomiast wszystko kręci się tak naprawdę wokół:

– długiego nagrania

– krótkiego nagrania

– transmisji live planowanej

– transmisji live nieplanowanej

Dopiero od rodzaju treści zależy co to będzie tak naprawdę, czy poradnik czy nagranie wyjaśniające np. OWU, a może rekomendacje od naszych klientów. Pomysłów jest mnóstwo, a część z nich na pewno przedstawię na końcu.

Kolejne pytanie, na które musimy sobie odpowiedzieć, to gdzie zamieścić nasze wideo.

Gdzie zamieścić wideo żeby przyniosło klientów ubezpieczeniowych

Facebook

Oczywistym jest, że skoro tyle pisałem już o Facebooku to będzie pierwsza platforma, na której możesz zamieścić wideo. Możesz tu zamieszczać wideo-post na swoim fanpage lub prywatnym profilu. Z użyciem Facebook Live przeprowadzić transmisję na żywo na dowolny temat. A za pomocą dobrze ustawionego wydarzenia możesz zaplanować, rozpromować i przeprowadzić webinar.

Jak widać, zrobić na Facebooku możesz wszystko, włącznie z bardzo fajną promocją wideo-postów za pomocą płatnej reklamy. Oprócz tego Facebook jest połączony z Instagramem, więc możesz udostępniać stories między portalami. Promowanie własnego kanału YouTube na Facebooku również będzie świetnym pomysłem!

Kilka porad jak zwiększyć zasięgi wideo na Facebooku:

– promowanie postów przez dodawanie ich na różnych grupach

– proszenie uczestników webinaru/live o udostępnianie

– odpowiednia promocja wydarzenia z webinarem

– częste przeprowadzanie live lub dodawanie wielu stories dzięki czemu Facebook chętniej wyświetli je innych

YouTube

Największa platforma z filmami, na którą każdej minuty trafia ponad 500 godzin materiałów. Zapewne już więcej, bo dane posiadam z 2019 roku. Kanał na YouTubie jest bardzo dobrym narzędziem sprzedażowym ale wymaga trochę dodatkowej pracy i jest nieco bardziej skomplikowane niż Facebook.

Żeby móc korzystać z dobrodziejstw YouTube musisz założyć swój kanał. Już na tym etapie musisz przeprowadzić pewne badania np.:

– słowa kluczowe żeby ludzie wyszukiwali Twoje filmy,

– jak dobrze nazywać filmy,

– dobry opis kanału żeby algorytmy YouTube wyświetlały go odpowiednim osobom,

– zadbać o promocję kanału (przez np. Facebooka), zebrać subskrybentów (coś jak fani na Facebooku),

– zadbać o odpowiednią jakoś i atrakcyjność filmów, które wrzucasz – wszystkim rządzą algorytmy i kiepskiej jakości filmy będą rzadziej wyświetlane,

– stworzyć atrakcyjną okładkę, która skusi przeglądającego do kliknięcia na film.

Jak widzisz jest trochę spraw, o które należy zadbać tworząc filmy na YouTube. Im bardziej przyłożysz się do takiego filmu tym lepszy rezultat będzie. Zawsze można też wykorzystać reklamy YouTube Ads działające na podobnych warunkach jak reklamy Facebooka. Chociaż w dzisiejszych czasach mało kto nie posiada programu blokującego reklamy.

Na YouTube również możesz przeprowadzić nagranie na żywo oraz webinary. Jeśli masz już rozwinięty kanał YouTube to takie spotkania na żywo będą z automatu wyświetlać się szerszej publiczności.

Instagram

Na tym portalu ściana tekstu jak w przypadku postów na Facebooku jest z góry skazana na porażkę. Ciężko rozwinąć profil Instagram dla ubezpieczeń, ponieważ portal ten skupia się zdecydowanie na rozrywce ale jeśli znajdziesz ciekawy, zabawny lub atrakcyjny sposób na przedstawienie swojej pracy nic nie stoi na przeszkodzie żeby wrzucać krótkie filmiki lub stories i przyciągnąć w ten sposób nowych klientów.

Własna strona

Jeśli posiadasz swoją stronę internetową rozbudowanie jej o bloga i vloga jest świetnym pomysłem na poprawienie jej atrakcyjności oraz zwiększenie pozycji w rankingach Google. Nagrania możesz umieszczać np. na kanale YouTube (dodatkowo promując wzajemnie te dwa narzędzia), lub na jednym z darmowych hostingów wideo jeśli nie chcesz korzystać z YouTube.

Możesz tworzyć artykuły mieszane (tekst + wideo) lub czyste wideo i na pewno oba rodzaje znajdą swoje zastosowanie – wszystko zależy od Twojego pomysłu i kreatywności.

Twitter

Portal podobny działaniem do Facebooka i Instagrama, na którym zamieszczasz krótkie wiadomości tzw. Tweety. Również na tym portalu zdecydowanie atrakcyjniejsze i częściej udostępniane są tweety wideo. Tutaj sprawdzą się krótkie nagrania.

LinkedIN

Jeden z portali społecznościowych, o którym już wspominałem, że jest skupiony bardziej na biznesowej stronie społeczności. Nie zmienia to faktu, że posty wideo są dużo chętniej udostępniane niż każde inne. Również na LinkedIN bardziej sprawdzą się zajawki i krótkie wideo reklamy niż godzinny vlog.

Wiesz już jakie wideo chcesz nagrać, wiesz gdzie je wrzucić to teraz… jak je nagrać?

Czy trzeba profesjonalnego sprzętu żeby nagrywać wideo?

Odpowiedź brzmi – i tak, i nie.

Nie musisz mieć sprzętu za tysiące złotych żeby nagrać atrakcyjne wideo. Dzisiejsze telefony wystarczą w zupełności ze swoją jakością. Zwłaszcza jeśli chcesz prowadzić live lub krótką zajawkę, przedstawienie produktu. Możesz nagrywać siebie z samochodu lub na spacerze i mówić do ekranu. Najważniejsze żeby był dźwięk – jeśli potencjalny klient nie usłyszy tego co mówisz to nagranie mija się z celem.

Natomiast jeśli chcesz przeprowadzać regularne webinary lub stworzyć bardzo informacyjny i zadbany kanał na YouTubie, warto zainwestować chociaż w dobry mikrofon, który wygłuszy niepożądane dźwięki. Dobrym pomysłem będzie znalezienie jasnego osobnego pomieszczenia na takie nagrania.

Trzeba również pamiętać, że w przypadku webinaru oraz live dużą rolę odgrywa połączenie internetowe – oglądanie przerywającego i kiepskiej jakości wideo nie przyciągnie żadnego klienta.

Ostatnią rzeczą, która nie jest niezbędna ale może sprawić, ze Twoje nagrania będą lepsze to aplikacje do edycji wideo oraz narzędzia z gotowymi szablonami.

Narzędzia, które pozwolą Ci uatrakcyjnić nagrania wideo

Obróbka wideo

Nie potrzebujesz tego do nagrań live lub webinarów ale warto poszukać narzędzia, które pozwoli Ci w jakiś sposób ingerować w nagranie.

Dzięki edytorowi wideo możesz wyciąć błędy (zamiast nagrywać od nowa), dodać przejścia między scenami lub tematami, dodać tablicę początkową lub końcową z danymi firmy i wiele innych. Na rynku istnieje mnóstwo darmowych i płatnych edytorów.

Ja do kilku wideo użyłem Wondershare Filmora, która nie dodaje znaku wodnego na nagraniu i posiada bardzo intuicyjny interfejs. Możesz też użyć systemowego Windows Movie Maker, a nawet Power Pointa, który ma wbudowaną opcję robienia video ze slajdów.

Canva

Ta aplikacja, o której już wspominałem przy okazji tworzenia zdjęcia profilowego i zdjęcia w tle posiada opcję tworzenia, krótkich animowanych filmów które idealnie nadadzą się na post na Facebooku. W wersji darmowej nie ma co prawda wielu do wyboru ale wystarczy to żeby uatrakcyjnić Twój fanpage.

YouTube Studio

Wrzucając film na YouTube również masz możliwość delikatnej edycji nagrania, wycięcia niepotrzebnych ujęć, połączenia kilku nagrań oraz dodania różnych tablic czy umiejscowienia reklam. Jeśli Twoje nagrania nie wymagają wielu popraw – YouTube Studio wystarczy w zupełności.

Crello

Platforma działająca na tej samej zasadzie co Canva, w darmowej wersji pozwalająca na pobranie 10 projektów na miesiąc. Posiada trochę więcej szablonów wideo i lepsze możliwości edytowania np. tworzenie tekstu, który najeżdża na film w tle. Zauważyłem tam sporo atrakcyjnych z punktu widzenia klienta ubezpieczeniowego szablonów.

Jesteśmy już prawie przy końcu. Wiesz gdzie zamieścić wymyślony przez siebie rodzaj wideo i w jaki sposób możesz go edytować lub w jaki sposób stworzyć gotowy projekt wideo.

Zostaje już tylko… pomysł co nagrać. Wierzę, że jesteś bardzo kreatywną osobą i doskonale wiesz jak przedstawić swój biznes natomiast mam dla Ciebie kilka gotowych pomysłów na takie nagrania, które możesz wykorzystać.

Gotowe pomysły na nagrania wideo, które pozwolą Ci znaleźć klientów

  1. Nagraj krótką historię o tym jak pomogłaś/pomogłeś klientowi. Może to być jego przypadek likwidacji szkody, informacja jak Twoje ubezpieczenie ochroniło go od skutków finansowych lub jak oszczędzanie na polisie pozwoliło mu spełnić swoje marzenie.
  2. Przeprowadź spontaniczny live podczas, którego przedstawisz swoje przemyślenia na temat danego produktu, przeanalizujesz jakiś zapis z OWU czy po prostu pokażesz dzień z życia firmy
  3. Regularne nagrania wideo na YouTube/Post na Facebooku o produktach, owu, wiadomościach ze świata ubezpieczeń
  4. Krótkie animowane wideo/zajawka o Twojej ofercie, firmie, zniżkach
  5. Zaplanowany webinar, podczas którego przykładowo odpowiesz na pytania związane z ubezpieczeniem posagowym
  6. Śmieszny, krótki filmik niekoniecznie związany z Twoją pracą ale np. z dziwnym świętem.
  7. Nagrane zaproszenie do firmy np. z biura, w którym mówisz co możesz dać klientowi, jaki jego problem rozwiązać.
  8. Stories na Instagram/Facebook, na których odnosisz się do jakiegoś produktu, historii, zapisow, wiadomości
  9. Wideo na LinkedIN prezentujące Twoją firmę i zapraszające do współpracy przedsiębiorców.
  10. Krótki Tweet, w którym przedstawisz jakiś produkt, sezonową ofertę lub zniżkę „ważna do…”

Recykling treści

Tak jak pisałem na wstępie można zauważyć, że wszystkie formy, które wymieniłem są bardzo podobne. Możesz zastosować więc recykling treści czyli użycie jednego nagrania wideo na wielu platformach.

Prosty przykład:

Planujesz webinar podczas którego opowiesz wszystko o ubezpieczeniu turystycznym.

sprzedaż ubezpieczeń przez wideo

Robisz krótką zajawkę wideo o tym na Facebooka, Instagama, Twittera żeby zachęcić ludzi do zapisywania się lub wzięcia udziału w wydarzeniu.

sprzedaż ubezpieczeń przez wideo

Prowadzisz webinar na żywo

sprzedaż ubezpieczeń przez wideo

Udostępniasz nagranie wideo na kanale YouTube dla kolejnych zainteresowanych.

sprzedaż ubezpieczeń przez wideo

Link do nagrania wędruje na Twoją stronę, fanpage, robisz kolejną zajawkę, że nagranie jest dostępne.

Widzisz jak jeden temat można wykorzystać na praktycznie KAŻDE media społecznościowe?

W najbliższej przyszłości powstanie kilka poradników krok po kroku jak tworzyć różnego rodzaju wideo, jak sprawić żeby były atrakcyjniejsze i jak je promować.

Tymczasem zachęcam Cię do nagrania małego wideo na Twój fanpage lub zrobienia live i podzielenia się nim ze mną. Podpowiem Ci co jest okej, a co możesz poprawić w kolejnych nagraniach.

Wystarczy, że wyślesz do mnie link na przemek@agentwsieci.pl

Światła. Kamera. AKCJA!

Scroll to Top