fbpx

Jak tworzyć atrakcyjne posty, zawsze wiedzieć o czym pisać i oszczędzić czas na wymyślaniu – strategia działania

Twój odwieczny problem…

Wyobraź sobie dwa scenariusze:

Numer 1

Masz swój fanpage, idealne zdjęcie w tle, wszystkie informacje wrzucone. Piszesz jakieś posty, przychodzi czas na kolejny i… nie masz pojęcia o czym napisać. Produkty opisane, kilka śmiesznych zdjęć wrzuconych – co teraz?

Numer 2

Druga opcja – siadasz w poniedziałek rano i chwilowo nie masz weny. “Dobra, napiszę post jutro co tam jeden dzień”. We wtorek brakuje czasu. W środę dalej brak pomysłu… Czas mija i mija, a Twój fanpage staje się martwy, posty znikają w historii, a Facebook obcina zasięgi i olewasz sprawę.

Brzmi znajomo?

Dla mnie ten scenariusz powtarzał się wielokrotnie. Do dziś mam kilka fanpage w swoich “Stronach”, które mają po kilkaset lajków i jakoś tak głupio coś wrzucać po 4 latach…

Gdybym od samego początku wiedział w jaki sposób robić proste ale skuteczne strategie wrzucania treści pewnie by to wyglądało inaczej. Dlatego mam dziś dla Ciebie kompletny poradnik jak stworzyć strategię regularnego pisania treści tak, że:

ZAWSZE będziesz wiedzieć co pisać

ZAWSZE będziesz miał gotowe materiały

ZAOSZCZĘDZISZ mnóstwo czasu.

Oprócz tego otrzymasz kompletny wzór przykładowej strategii na miesiąc październik, excel do wypełnienia samemu i pomysły na posty.

To co? Zaczynamy!

Po co w ogóle pisać regularne posty?

Facebook daje nam multum możliwości interakcji z osobami lubiącymi nasz fanpage (o większości z nich przeczytasz w tym artykule) ale zdecydowanie pisanie postów to najważniejsza funkcjonalność. Dzięki pisaniu postów w zasadzie za darmo możesz poinformować potencjalnego klienta o czym tylko chcesz. Nowy produkt, zniżki, ciekawy spot video, wartościowe materiały, edukacyjne teksty. Wszystko to buduje więź, pozwala Ci na zareklamowanie produktu i przyciąga nowych obserwujących.

Oprócz tego, na wszystko mają wpływ algorytmy Facebooka. Fanpage, który wrzuca regularne treści, ma dużo zaangażowanych obserwujących, pojawia się dużo aktywności otrzymuje “bonusowe” zasięgi. Pokaże się on większej ilości osób, szybciej zostanie wyświetlony w wynikach jeśli wpiszesz “Ubezpieczenia Kraków” i tak dalej. Natomiast martwe fanpage, postujące co tydzień albo i rzadziej są spychane na dalsze pozycje.

Jeśli jeszcze Cię o tym nie przekonałem to popatrz na to z perspektywy klienta – do kogo chętniej pójdziesz się ubezpieczyć?

Firma A: wrzuca wartościowe treści, śmieszne i ciekawe filmy, wiesz co się u nich dzieje, jakie mają produkty. Widzisz jak pracują, bo często wrzucają posty “zza kulis”.

Firma B: wrzuciła kilka reklam produktowych, właściwie zapominasz jaką mają nazwę na Facebooku.

Regularne pisanie treści to podstawa obecności na Facebooku i bez tego nie ma co brać się za fanpage. Jeśli jesteś kreatywną osobą i lubisz spontan oraz masz codziennie trochę czasu – możesz prowadzić fanpage na bieżąco.

Możesz również poświęcić na początku każdego miesiąca dosłownie parę godzin i zaplanować wszystko w kilku krokach, które Ci teraz pokażę i mieć zawsze temat do napisania.

Strategia

Wybranie linii postów

Linia postów to coś co będzie trzymało Twoje posty w jednej… tematyce. Najprościej jeśli zapiszesz sobie, że w poniedziałki będziesz pisać o bieżących sprawach, we wtorki tłumaczyć zwroty z OWU, w środy nic i tak dalej. Trzymanie się jednej linii postów sprawi, że Twoje treści będą spójne, zawsze mniej więcej będzie pomysł co napisać i ludzie będą CZEKAĆ na kolejne posty jak na odcinki serialu. Oczywiście o ile posty będą ciekawe i będą dawać wartość. Nie musisz ustalać sztywno linii postów – bieżące sprawy możesz wrzucać w zależności co Ci przyjdzie do głowy i kiedy chcesz. Nikt też nie mówi, że jest nakaz jednego posta dziennie chociaż faktycznie nie ma co zasypywać lubiących treściami.

Przykładowe linie postów:

  • Tematy produktowe. Wtedy będziesz promować swoje produkty. Możesz podzielić je jeszcze bardziej szczegółowo np. linia tematyczna produktowa turystyczne, linia produktowa życiówka, linia produktowa komunikacja. Widzisz, jak nagle cały tydzień wypełnia się postami?
  • Udostępnianie materiałów z TU. Towarzystwa mają zazwyczaj o wiele większy budżet na reklamy niż my i często wymyślają bardzo fajne spoty. Informują też o ważnych wydarzeniach lub świętach. Nic nie stoi na przeszkodzie żeby wykorzystać Towarzystwo do autopromocji jednocześnie promując dane TU. W końcu jako agent z nimi współpracujesz prawda?
  • Darmowa wiedza dla klienta. Bardzo ważna linia tematyczna. Jeśli wytłumaczysz coś klientowi prosto np. trudne zapisy z OWU, doradzisz w jaki sposób wybrać ubezpieczenie, podasz 5 sposobów na obniżenie opłat – dajesz mu wartość. Jeśli dajesz mu wartość – klient widzi w Tobie eksperta i osobę, której może zaufać w kwestii ubezpieczenia. Stąd już prosta droga do polisy ubezpieczeniowej.
  • Wydarzenia. Znajdź jakieś portale z wydarzeniami, nie muszą być koniecznie związane z ubezpieczeniami ale zawsze warto w jakiś sposób nawiązać do Twojej pracy. Wrzuć to wydarzenie i napisz do niego swój komentarz. Staraj się jednak żeby to było „neutralne” i nie powstały na Twoim fanpage gorące polityczne dyskusje. Nawet jeśli uzyskasz zasiegi to nie jest to warte ewentualnych przykrych komentarzy
  • Dzień z życia firmy. Daj się poznać, zbliż się do klienta przez ekran komputera pokazując jak pracujesz, jak się szkolisz, co robisz w życiu codziennym w biurze, z zespołem itp. Takie coś zawsze ociepla wizerunek.
  • Twoja własna linia. Każdy ma swoje hobby lub robi coś w wolnym czasie. Dlaczego jeszcze bardziej nie ocieplić wizerunku i pokazać to na swoim fanpage? Znajdź coś co lubisz robić, czytać książki, spacerować, haftować i podziel się zdjęciem. Jest to kolejne ważne działanie, które pokazuje, że jesteś człowiekiem nie „pustym” fanpage na Facebooku. Jedna z osób, z którymi współpracuję zbiera zioła i co poniedziałek wrzucamy zdjęcia zebranych ziół wraz z opisem właściwości. Ja lubię biohacking i książki fantastyczne, więc od czasu do czasu wrzucam recenzję jakiejś książki i staram się zaangażować obserwatorów w dyskusję.
  • Sprawy bieżące. Czasem można wrzucić coś na spontanie lub chcesz skomentować coś co się stało, poinformować o czymś klientów i tak dalej. Przeznacz jeden lub dwa dni w tygodniu na posty “na bieżąco” żeby nie być sztywno przywiązany do linii tematycznej.

Jak widzisz już masz przykładowe 7 linii postów na każdy dzień tygodnia. Możesz wymieszać je dowolnie, możesz wykorzystać 3 z nich i możesz – do czego bardzo Cię zachęcam – wymyślić własną linię.

Nie bój się eksperymentować. Jeśli stworzysz jedną strategię i kilka linii i będziesz widzieć, że jedna jest lepsza od drugiej lub na jedną nie ma w ogóle reakcji – usuń ją w kolejnym miesiącu. Zmieniaj, testuj, dostosowuj się do tego czego chcą Twoi obserwujący – robisz to dla nich nie dla siebie!

Posty i ich tematyka

Jak wymyślić posty na Facebooku

Nie wymyślaj na bieżąco!

Nie mówię żeby od razu mieć każdy post zaplanowany co do litery i obrazka ale przemyśl chociaż temat ogólny danego posta. Z produktami łatwo – nie zmieniają się aż tak, mamy często informacje o promocjach na nadchodzący miesiąc albo wiemy z czego musimy dobić plan 😉 Z wiadomościami ubezpieczeniowymi może być problem natomiast będziesz wiedział kiedy trzeba pomyśleć nad kolejnymi postami. A co do weekendowych treści – wystarczy pogooglować, opisać śmieszną sytuację, która wystąpiła u nas w pracy itp. Itd.

Przykładowe pomysły na tematy postów:

  • Wyjaśnienie znaczenia poszczególnych wyrażeń z OWU.
  • Zdjęcie z firmy jak pracujesz na co dzień.
  • Informacje o zniżce przy pakiecie życie + komunikacja itp.
  • Informacja o posiadanym produkcie
  • Informacja o linku, z którego klient może zakupić ubezpieczenie.
  • Udostępnienie infografiki z fanpage Towarzystwa Ubezpieczeniowego.
  • Przemyślenia na temat wydarzenia ze świata.
  • Informacja o statystykach.
  • Post konkursowy.
  • Post edukacyjny dla Twoich klientów z wiedzą ubezpieczeniową.
  • Udostępnienie linka do strony i przypomnienie o jej istnieniu.
  • Udostępnienie wpisu z własnego bloga.
  • Post rekrutacyjny.
  • Najciekawsze wydarzenia lokalne.
  • Wydarzenia ze świata ubezpieczeń które mogą wpłynąć na klienta.
  • Twoje hobby, którym chcesz podzielić się z klientami.
  • Historia o tym jak Twoje ubezpieczenie pomogło Twojemu klientowi (czytelnicy uwielbiają dobre historie).
  • Nawiązanie do problemu klienta i informacja jak możesz go rozwiązać.
  • Śmieszny obrazek/mem przed weekendem.
  • Krótki klip video, w którym opowiadasz o spotkaniu z klientem lub zawanej sytuacji lub o czym sobie wymarzysz.

Jak widzisz jest to całkiem sporo pomysłów. Biorąc pod uwagę, że masz różne produkty do zaoferowania, wiele Towarzystw w ofercie i lubisz dzielić się swoimi przemyśleniami masz masę treści na najbliższe miesiące.

Bo to właśnie sprzedaje najlepiej czyli CONTENT MARKETING. O content marketingu porozmawiamy w jednym z kolejnych postów, bo jest to dość szerokie pojęcie.

Wybranie dni

Wybierz dni, w które będziesz wrzucać posty z danej linii tematycznej. Możesz je mieszać, czemu nie, natomiast jeśli konsekwentnie będziesz się trzymać kalendarza, to wyrobisz sobie nawyk i oczekiwanie u fanów na daną treść.

Nic nie stoi na przeszkodzie w następnym miesiącu wszystko zmienić i przetestować jak zmienia się zaangażowanie publiczności!

Przykładowo: poniedziałek, środa, piątek – najbardziej standardowo. W poniedziałki wrzucisz informację o produkcie, w środę ważne wydarzenia ze świata ubezpieczeń, w piątek coś rozrywkowego na weekend.

Pewnie padnie pytanie – ale dlaczego tylko jeden post sprzedażowy w tygodniu? Naszym zadaniem nie jest zasypanie klienta milionem produktów i „żebranie” o możliwość przygotowania oferty ale mamy zbudować RELACJĘ i dać WARTOŚĆ, a wtedy sami klienci do nas przyjdą. Brzmi niewyobrażalnie ale tak właśnie to działa. Jeśli klient widzi, że możemy rozwiązać jego PROBLEM – adresujemy to, co go boli najbardziej to sam zwróci się z prośbą o pomoc.

Przygotowanie materiałów na posty

Jeśli chcesz jeszcze bardziej zaoszczędzić czas przygotuj sobie wcześniej chociaż część materiałów. Nikt nie wymaga od Ciebie żebyś stworzył z góry cały miesiąc – przygotuj materiały tydzień, dwa do przodu kierując się przygotowaną wcześniej tematyką. Sprawdź w kalendarzu jakie święta możesz opisać, co będziesz robić, jakie wydarzenia będą miały miejsce i napisz parę słów o tym choćby w notatniku.

Odpowiednio wcześniejsze przygotowanie tekstów i grafik pozwoli Ci również w dniu publikacji wyłapać ewentualne błędy po drugim, świeżym spojrzeniu na sprawę.

Możesz przygotować zdjęcia, odpowiednio wcześniej nagrać film czy stworzyć infografikę.

Promowane posty

Zastanów się czy będziesz promować niektóre posty płatnie. Przemyśl, który post warto promować i który może przynieść zysk lub odwrotnie – poczekaj i zobacz które posty łapią zaangażowanie i dopiero wtedy je promuj. Dobrym sposobem jest promowanie postów mikrostawkami tzn. najmniejszy możliwy budżet za dzień np. przez 5 dni. Rozpowszechnia to Twoją markę i informacje na temat firmy oraz może przynieść nowych obserwujących a przez to klientów.

POPUŚĆ WODZE FANTAZJI

Tematyka i linie postów są czysto przykładowe i najważniejsze żeby były autentyczne, agent czysto życiowy nie pisał na siłę o AutoCasco, a ktoś kto nienawidzi sprzedawać życiówki nie próbował być liderem sprzedaży życia. Testuj co przyciąga Twoich klientów, kiedy zyskujesz najlepsze zaangażowanie i pisz tak, żeby samemu czytać swoje posty z przyjemnością. I będę to powtarzał do znudzenia – nie sprzedawaj PRODUKTU sprzedawaj ROZWIĄZANIE PROBLEMU.

Tu już wchodzimy trochę na kwestie budowania marki osobistej ale w zasadzie cała sprzedaż ubezpieczeń przez social media i internet kręci się wokół pokazania naszej osoby i poinformowania klienta w jaki sposób możemy rozwiązać jego problem.

Zgodnie z obietnicą przesyłam Ci zarówno gotowy szablon strategii do wypełnienia w Excelu jak i przykładową strategię. Przejrzyj i zaplanuj własne działania na Facebooku i za kilka miesięcy zobaczysz jak bardzo ułatwiło Ci to życie.

Wypełniona przykładowa strategia pisania postów: [TUTAJ]

Pusty arkusz Excel do wypełnienia przez Ciebie: [TUTAJ]

Pozostało tylko usiąść i zaplanować swoje posty. POWODZENIA!